Ceea ce credem, ceea ce stim sau ceea ce gandim conteaza mai putin. Ceea ce conteaza cu adevarat este ceea ce facem.” John Ruskin

Proactivitatea este un termen des folosit in literatura de management si in jargonul de resurse umane, desi nu vei gasi termenul de “proactivitate” in dictionar fiind diferit de productivitáte,  capacitatea sau însușirea de a fi productiv; capacitatea de a produce (mult); randament.

Intelesul termenului ar putea fi rezumat intr-o acceptiune limitata la a lua initiativa. Intr-un context mai larg, a fi proactiv inseamna a-ti asuma responsabilitatea lucrurilor care ti se intampla si a inceta sa dai vina pe ceea ce este in jurul tau pentru faptul ca anumite lucruri nu se intampla sau misca foarte greu. Inseamna a nu-ti mai invinui colegii ca proiectul se misca greu sa nu mai gasesti scuze “nu am avut destui bani ca sa…” pentru a-ti da o explicatie de ce nu ti-ai putut permite niste lucruri. O persoana proactiva este acea persoana care are suficienta determinare pentru a crea contextul favorabil si a actiona astfel incat sa-si atinga obiectivele.

Comportamente care demonstreaza aceasta competenta:

– Iti asumi responsabilitatea pentru propriile actiuni si decizii;

– Poti lua decizii fara ajutorul celorlalti;

– Apelezi la ajutorul celor cu mai multa experienta atunci cand este cazul si nu astepti ca ei sa vina la tine sa-ti spuna cum trebuie facute lucrurile;

– Rezolvi problemele aparute cu un minim de ajutor din partea celorlalti;

– Actionezi pe baza propriei initiative.

Cum dezvolti aceasta competenta in timp:

-Fii hotarat! Exerseaza-ti capacitatea de a lua decizii de fiecare data cand esti pus in fata uneia;

– Nu evita sa iei decizii si nu lasa pe altii sa le ia in locul tau;

– Preia initiativa unor proiecte de grup. In grupul tau de prieteni lanseaza si finalizeaza mici proiecte, de la un mers la munte in weekend pana la vacanta de vara cu un traseu in toata tara;

– Initiaza proiecte personale;

– Daca te nemultumeste ceva la viata ta, gandeste-te la ce poti face concret pentru a schimba ceva si implementeaza-ti ideea chiar daca iti vor veni ganduri de genul “eu sunt prea nesemificativ ca sa fac o diferenta in lume”.

Cum mai poti dezvolta aceasta competenta:

– Ofera-te voluntar pentru proiectele lansate in echipa ta sau cel mai bine initiaza proiecte care pot aduce schimbari pozitive;

– Nu te lasa descurajat daca oamenii nu vor sari imediat alaturi de tine plini de entuziasm;

– Asuma-ti responsabilitati clare si livreaza rezultatele;

– Identifica solutii la problemele ivite pe parcurs si pune-le in practica;

– Evita sa te bazezi prea mult pe sfatul apropiatilor in a duce la bun sfarsit responsabilitatile asumate.

Fi angajatul vietii tale!

Nu mai acuza alte persoane, nu uita oamenii te acuza de ceea ce fac ei, acuzand alte persoane acum sti la cine se refera acele acuze.

Inceteaza sa te mai judeci, fi doar prezent in viata ta!

Un articol de Cecilia Tamas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *